Voor psychotherapie is een verwijzing door een (huis)arts noodzakelijk. U maakt een afspraak bij de huisarts/POH en vraagt hier een verwijsbrief voor therapie. U dient naar mij een verwijsbrief naar de BGGZ danwel SGGZ, met persoonlijke AGB code en handtekening van de huisarts mee te nemen naar het eerste gesprek.
Intake
Tijdens het eerste gesprek neemt u mee:
- De verwijsbrief van de huisarts
- Een legitimatiebewijs
- Het verzekeringspasje
Als u last heeft van psychische klachten die overeen komen met de klachten zoals deze hier (klik) beschreven staan, kunt u contact opnemen. U kunt het formulier (klik) op deze website invullen. Ik neem dan binnen enkele werkdagen contact met u op.
Er zullen twee intakegesprekken, van ieder 60 minuten, plaatsvinden met u. Daarbij worden vragen gesteld over onder andere uw klachten, uw voorgeschiedenis en wordt uw hulpvraag besproken. We bekijken samen of psychotherapie passend is. Als ik denk dat u beter ergens anders geholpen kunt worden dan bespreek ik dat met u. U kunt na dit gesprek ook zelf besluiten of u bij mij door wilt of dat u elders hulp wilt zoeken.
Behandeling
In het tweede intakegesprek formuleren we een behandelplan en bespreek ik de brief die ik aan de huisarts schrijf en de diagnose. Afhankelijk van de klachten en de hulpvraag kiezen we voor een methode, of combinatie van methodes. Er worden behandeldoelen geformuleerd en afspraken gemaakt over duur en frequentie van de behandeling. Een sessie voor een individuele behandeling duurt 45 minuten.
Evaluatie
Tussentijds evalueren we de behandeling. Hierbij worden soms vragenlijsten bij gebruikt. Komt de therapie overeen met je verwachtingen, hoe is het met de ernst van de klachten, zijn er aanpassingen nodig, in hoeverre zijn de doelen bereikt? Aan het einde van de behandeling is er op nieuw een evaluatie (en een meetmoment) en zal ik de ontslagbrief aan de huisarts met u bespreken.
Waarneming vakantie/ afwezigheid
Bij vakantie of ziekte van Ceres Horsmeijer zal met u overlegd worden of uw behandeling overgenomen dient te worden door een andere behandelaar.
Crisisopvang
Er is geen 24 uurs bereikbaarheid of crisisdienst. Mocht er zich een acute crisissituatie voordoen, wordt geadviseerd de hulp in te schakelen van de huisarts of van de huisartsenpost (HAP).